DE BOER STAAL DE BOER SNIJBEDRIJF

YOU BUILD WE SUPPLY

De Clipper Stad Amsterdam ligt in de haven van de Oude Rijkswerf Willemsoord in Den Helder. De afgelopen maanden is het schip flink onder handen genomen. Niet alleen is er groot onderhoud gepleegd, maar ook heeft de Clipper bij Damen Shipyards een grootscheepse refit gekregen.

De Boer Snijbedrijf heeft hiervoor stalen platen DH36 met 3.2 certificaat geleverd. Deze scheepsbouwplaten zijn gestraald, gemenied en op maat gesneden voor de fundatie van de motor, tankaanpassingen, vervangen van de kombuisvloer, boegsprietonderdelen en reparatie van de scheepshuid.

De Clipper Stad Amsterdam ligt in de haven van de Oude Rijkswerf Willemsoord in Den Helder. De afgelopen maanden is het schip flink onderhanden genomen. Niet alleen is er groot onderhoud gepleegd, maar ook heeft de Clipper bij Damen Shipyards een grootscheepse refit gekregen.

De Boer Snijbedrijf heeft hiervoor stalen platen DH36 met 3.2 certificaat geleverd. Deze scheepsbouwplaten zijn gestraald, gemenied en op maat gesneden voor de fundatie van de motor, tankaanpassingen, vervangen van de kombuisvloer, boegsprietonderdelen en reparatie van de scheepshuid.

“Damen Shipyards Den Helder kan ons project goed accommoderen op de Oude Rijkswerf met de daar aanwezige dokcapaciteit en ervaring op het gebied van scheepsbouw en systeemtechniek”, aldus Evert van Dishoeck, directeur Clipper Stad Amsterdam.

Schip met een verhaal

Een verhaal dat begint tijdens SAIL Amsterdam 1995, wanneer vijf Amsterdamse wethouders opperen nog eens een groot zeilschip uit het verleden te bouwen, als symbool van de handelsgeest van de stad. Zogezegd, zo gedaan.

In 1997 gaat de bouw van start met als inspiratiebron het koopvaardijschip De Amsterdam uit 1854. In 2000 is de replica met een lengte van 76 meter, 3 masten en 31 zeilen met 2200 vierkante meter zeiloppervlak, te water gelaten.

De Clipper Stad Amsterdam is vakkundig gemaakt aan de hand van oude bouwtekeningen, maar is tevens voorzien van de meest geavanceerde technische apparatuur.

Duurzaamheid

De door Damen Shipyards Den Helder uitgevoerde refit waarvoor De Boer Snijbedrijf plaatstaal in scheepsbouwkwaliteit DH36 heeft geleverd, was nodig om de ecologische voetafdruk te verkleinen.

Zo is de fundatie aangepast voor de nieuwe hoofdmotor met uitlaatgasbehandelingsinstallatie. Om het brandstofverbruik te verminderen zijn de beide generatoren vervangen door twee kleinere en efficiëntere exemplaren. Deze kunnen door ‘peak shaving’ de piekmomenten opvangen.

Om de duurzaamheid verder te vergroten is er een nieuw vuilwaterbehandelingssysteem geïnstalleerd, waardoor het schip alleen nog schoon water overboord zal pompen. Ook is een deel van de kombuisvloer vervangen. De oude keuken is er uit gehaald, opgeknapt en gedeeltelijk vernieuwd.

Daarnaast is het regulier onderhoud uitgevoerd, zijn er boegsprietonderdelen vervangen, is de onderkant schoongemaakt en is de scheepshuid waar nodig gerepareerd. Een gedeelte van het onderhoud plus de reparatie en vervanging van de tuigage is door de eigen bemanning uitgevoerd.

Na de refit is het duurzame schip weer klaar voor de wereldzeeën.

Streep door vaarplannen

Het was de bedoeling dat de Clipper Stad Amsterdam na SAIL Amsterdam zou uitvaren voor de SDG World Tour, een wereldreis langs 17 locaties wereldwijd met aankomst in New York op 22 september 2022.

Het doel van dit Nederlandse initiatief was om aandacht te vragen voor de 17 duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties en al zeilend van locatie naar locatie mensen wereldwijd te inspireren zich in te zetten voor een betere en duurzamere wereld in 2030.

Helaas heeft het coronavirus door beide evenementen een streep gezet.

Op zoek naar op maat gesneden en geconserveerd plaatstaal?